28.04.2023

Posem en marxa la Plataforma Zero Abandonament i aquesta setmana comencem a treballar amb els diferents grups de reptes, compromesos amb la igualtat d’oportunitats en el sistema educatiu i amb una missió en comú: reduir l’abandonament escolar prematur

El primer grup de reptes és Zero Invisibilitat, que treballa per organitzar un sistema de detecció i seguiment de persones amb risc d’abandonament escolar. El coordinador és Salvador Avià, Social Innovation Consultant al grup TCP i membre de la Junta de la Càtedra de Joventut a la Universitat de València. El propi Salvador Avià ens emmarcarà aquest gran repte; és una de les persones impulsores del primer Observatori de Trajectòries Educatives a Catalunya, a Badia del Vallès. 

En aquesta primera trobada, escoltarem dues experiències que treballen contra l’AEP a diferents municipis de Catalunya. 

  • L’Observatori de Trajectòries i Transicions de l’Ajuntament de Barberà, presentat per l’Hèctor Pérez i la Montse Jiménez, de l’Observatori. 
  • La Xarxa de Detecció d’Abandonament Escolar 16-24 de l’Ajuntament d’Olot i presentat per Mònica Palau, tècnica d’educació. 

Un dels altres reptes que treballem des de la Plataforma és Zero Descoordinació, que busca la manera d’impulsar i liderar un ecosistema local que es comprometi i cooperi en la lluita contra l’AEP. En aquest cas, la coordinadora és Hungría Panadero, directora de la Fundació Ferrer i Guàrdia. 

Ens acompanyarà  el professor Quim Bruguè per ajudar-nos a comprendre la importància d’aquest repte i com poder abordar-lo. 

En aquest cas, les experiències inspiradores que compartirem són:

  • L’Estratègia Local Contra l’Abandonament Escolar de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, presentat per Alícia Segura, tècnica d’Educació, Infància i Joventut.
  • La Missió Abandonament Zero, de l’Ajuntament de Viladecans, presentat per Pepi Vàzquez, cap de Projectes Educatius. 

El tercer repte és Zero Barreres Econòmiques, que pretén evitar que cap estudiant abandoni la trajectòria educativa per qüestions econòmiques o socials garantint un sistema d’ajuts i beques. Liderat per Miquel Antonijuan, director del programa Zing de la Fundació Nou Cims. 

Vindrà a presentar el repte Miquel Àngel Alegre, cap de projectes de la Fundació Bofill i coautor de l’Agenda de Xoc contra l’abandonament escolar de Fundació Bofill.

Coneixerem experiències com:

  • El programa de Beques Planeta, de l’Hospitalet de Llobregat, presentat per Núria Ramos, Coordinadora Territorial del Pla Educatiu de l’Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat i Tècnica Superior d’Educació. 
  • El Projecte de suport en la sol·licitud de beques per estudis postobligatoris convocades pel Ministeri d’Educació i Formació Professional de l’Ajuntament de Manlleu  presentat per Núria Branch, tècnica d’Ocupació.

Zero Dificultats d’aprenentatge és el quart repte; vol garantir que tots els i les joves dels nostres municipis reben el suport necessari per garantir una experiència d’èxit educatiu que els motivi a continuar estudiant. En aquest cas, el coordinador d’aquest grup és Daniel Corpas, Cap de secció de Programes Educatius de l’Ajuntament de Mataró. 

L’Agustí Rubio, del Consorci d’Educació de Barcelona, ens ajudarà a situar aquest repte des de l’àmbit de l’acció municipal. 

Aquestes són les experiències inspiradores relacionades amb Zero Dificultats d’Aprenentatge:

  • El Programa de reforç escolar per a tots els centres públics de l’Ajuntament de Mataró, que presentarà el mateix Daniel Corpas, líder del grup de reptes. 
  • El Projecte Far Aprenentatges Duals, de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, presentat per Toni Contreras, Tècnic d’Educació.

Continuem amb el repte Zero Desorientació, el cinquè de la Plataforma, que vol garantir la igualtat d’oportunitats a l’hora d’accedir a l’orientació i a l’acompanyament acadèmic-professional adaptat a les necessitats de tot l’alumnat. En aquest cas, coordina Gemma Latorre, Directora de l’Àrea de Projectes Educatius i d’Orientació de DEP Institut. I també ens situarà el repte. 

Les experiències que presentarem en el marc d’aquest repte són:

  • Un exemple d’orientació en xarxa amb tots els agents del territori, des de l’Ajuntament del Prat de Llobregat, presentat per Salvador Lou, referent del servei de Noves Oportunitats Educatives.
  • La Comissió d’Orientacions a l’ESO i el Projecte Rumb, de l’Ajuntament de Sant Celoni, presentat per Soledad Iñiquez, Coordinadora d’Educació.

I l’últim repte que treballarem des de la Plataforma és el repte Zero Impediments al Retorn, per impulsar, des dels municipis, noves oportunitats socials i educatives per a joves que han sortit del sistema educatiu i necessiten metodologies innovadores i restauratives. Coordinat per Laia Herrera, tècnica del Consell de la Formació Professional de Barcelona de l’Ajuntament de Barcelona, i Jordi Grau, Coordinador de l’Escola de Noves Oportunitats, de l’Ajuntament de Barcelona, que s’ocuparan també d’explicar-nos aquest repte. 

En aquest cas, es presentaran aquestes dues experiències:

  • La Fundació Albir, Escola de Noves Oportunitats impulsada pel Consell Comarcal d’Osona, que presenta Jordi Vallderiola, Director de l’Escola de Noves Oportunitats. 
  • L’Escola de Noves Oportunitats impulsada per l’Ajuntament de Viladecans, que presenta Maria José Arcos,  Directora dels Serveis de Formació i Ocupació de l’Àmbit de Transició Ecològica i Promoció de la Ciutat.

Vols saber-ne més?