ZERO DIFICULTATS D’APRENENTATGE
Com podem garantir que tots els i les joves dels nostres municipis reben els suports necessaris per tenir una experiència d’èxit educatiu que els motivi a continuar estudiant?
Com podem garantir que tots els i les joves dels nostres municipis reben els suports necessaris per tenir una experiència d’èxit educatiu que els motivi a continuar estudiant?
Millorar el rendiment escolar i dotar de sentit a l’experiència educativa tot connectant-la als interessos dels i de les joves, són mesures curriculars clau per evitar la desafecció escolar i l’abandonament escolar prematur degut que contribueixen a enfortir l’autoestima com a estudiant, a augmentar les expectatives educatives i a millorar la motivació per continuar estudiant. L’assoliment d’hàbits i competències bàsiques, tant acadèmiques i cognitives com socials, és un aspecte clau a l’hora d’assolir que un major nombre de joves es mantinguin dins del sistema educatiu, permetre la seva incorporació al món adult i, fins i tot, l’establiment d’itineraris de transició formativa i laboral amb majors garanties d’èxit. Personalitzar els aprenentatges de l’alumnat en risc d’AEP amb alta desafecció escolar resulta essencials per tal de poder atendre a les seves necessitats i interessos tot aplicant fórmules que connectin les experiències d’aprenentatge amb contextos no escolars.
- Com garantim aprenentatges significatius i de qualitat per a la totalitat de l’alumnat independentment de l’itinerari formatiu triat?
- Com assegurem que els dispositius d’atenció a la diversitat atenen de forma comprensiva, flexible i individualitzada, les necessitats socioeducatives de l’alumnat sense convertir-se en un factor de segregació interna que atemptin contra les possibilitats de construir una trajectòria exitosa?
- Com despleguem una estratègia municipal de suport educatiu en coordinació amb els centres educatius, serveis externs i entitats del tercer sector, adreçada a garantir l’èxit educatiu i el vincle amb els estudis que garanteixen recursos de suport educatiu – gratuïts – per compensar les desigualtats d’aprenentatge?
- Com impulsem mentoria educativa en l’alumnat més vulnerable?
- Com enfortim i incrementem les tasques d’acció tutorial especialment en els centres de major complexitat i en totes les seves modalitats? (tutories col·lectives, grups reduïts, individuals, amb famílies, mitjans temàtics, suport d’agents externs, mentoria, etc.).
- Com podriem establir aliances entre instituts i agents del territori per oferir propostes de flexibilitat curricular motivadores i competencials?
- Com podriem articular una oferta d’activitats extraescolars accessibles i de qualitat per garantir aprenentatges competencials també en el fora escola?
Què podem fer
- Apostar, fomentar i proposar des de l’àmbit local programes de flexibilitat i diversificació curricular als centres d’educació secundària, possibilitant que tot l’alumnat tingui accés a aprenentatges veritablement significatius.
- Apostar pel desplegament d’una autèntica estratègia municipal de suport educatiu, en coordinació amb els centres educatius, serveis externs i entitats del tercer sector, adreçada a garantir que tots i cadascun dels i les joves del municipi tinguin èxit educatiu i mantinguin la seva vinculació amb la institució escolar i el seu propi procés d’aprenentatge.
- Desenvolupar i potenciar programes locals de suport escolar que donin respostes individualitzades a tots els infants, joves i adolescents, especialment els provinents de col·lectius més vulnerables i aquells que presenten indicadors de risc d’AEP.
- Garantir mecanismes que assegurin el compliment de determinats criteris d’equitat i que no es produeixin mals usos dels recursos que encobreixin pràctiques com l’agrupació per nivells o la derivació sistemàtica de l’alumnat en situació de vulnerabilitat a recursos externs.