ZERO DESORIENTACIÓ

Com garantim la igualtat d’oportunitats en l’accés a l’orientació i acompanyament acadèmic-professional adaptat a les necessitats de tot l’alumnat?

Gemma Latorre

Líder del repte Zero Desorientació

Directora de l’Àrea de Projectes Educatius i d’Orientació de D’EP Institut

Biografia

La Gemma és psicopedagoga i politòloga. Compta amb un postgrau en perspectiva de gènere a les polítiques públiques. És directora de l’àrea de Projectes Educatius i Orientació de D’EP Institut.

D’EP Institut, amb més de 25 anys d’experiència, és una organització especialitzada en l’àmbit de l’orientació acadèmica i professional. Responsable de programes i serveis d’orientació així com en l’acompanyament en el disseny i desplegament d’estratègies d’orientació amb administracions públiques, especialment, de l’àmbit local; centres educatius així com d’altres organitzacions (Saló de l’Ensenyament, Educaixa, …). També és membre de la junta d’ACPO, Associació Catalana de Psicopedagogia i Orientació Educativa i Professional.

 

Twitter: https://twitter.com/dep_institut
Linkedin: https://twitter.com/dep_institut
Instagram: https://twitter.com/dep_institut

 

Membres del grup

Carmen Aguilar Diaz, Joan Batlle, Hannes Brandt, Joaquim De Gispert, Jordi Esqué i Forés, Paula García Expósito, Meritxell Garrigós Melero, Silvia Iannitelli Muscolo, Montse Jimenez Porcel, Juan Llanes Ordóñez, Iris López Bujàn, Salvador Lou Cuartero, Jordi Maldonado, Glòria Martori, Feliu Monés Pla, Anna Nouguet, Fabiana Pons Isabella, Mayte Rascón Vázquez, Esther Rebull, Anna Reina, Noemí Royea Rodríguez, Beatriz Ruiz Caparrós, Guillem Salvans, Isabel Sánchez Guerrero, Emilia Sand, Rosa Ma Sanz Uriol, Laura Serra Hernández, Cristina Serrat Sánchez, Elisabet Tejero Gil, Ana Tostado Domingo, Montse Muñoz Retamal, Borja Juan.

Com garantim la igualtat d'oportunitats en l'accés a l'orientació i acompanyament acadèmic-professional adaptat a les necessitats de tot l'alumnat?

És imprescindible destinar els esforços necessaris perquè l’alumnat disposi dels màxims coneixements possibles sobre les diferents opcions formatives existents al territori així com el seu encaix amb els seus interessos i capacitats. És així com el descobriment d’aquests interessos i capacitats conforma una tasca també fonamental dels processos d’orientació.

L’orientació i l’acompanyament s’han d’establir com a eines fonamentals en la construcció de les oportunitats educatives, així com en un dels pilars d’acció central en la lluita contra l’AEP. És per aquest motiu que, una política integral que tingui com a objectiu la reducció d’aquest fenomen cal que inclogui imperativament aquests elements en la seva agenda d’actuació.

  • Com ha de ser aquesta orientació i aquest acompanyament?
  • Com harmonitzem el conjunt de serveis d’orientació especialitzats de cada territori?
  • Com connectem l’orientació educativa als recursos comunitaris (escola d’adults, centres de noves oportunitats, entitats socials…)?
  • Quines accions i quins recursos haurien de contemplar un municipi orientador?
  • Com incorporem l’acompanyament a l’alumnat, especialment en les transicions educatives i en cada inici i final d’etapa?
  • Com apoderem a les famílies?

Què podem fer

  • Establir referents a escala municipal arrelats a la realitat educativo-laboral del territori per contemplar la funció de les escoles.

  • Connectar l’orientació als recursos territorials per ampliar la capacitat de resposta a famílies i joves estudiants.

  • Garantir que els i les joves saben a on adreçar-se per aprofundir en la informació necessària.

  • Reforçar la informació disponible – sovint més enllà del mateix municipi – i els canals de comunicació i difusió sobre les possibilitats de transitar d’una opció formativa a una altra.

  • Per part del Departament d’Educació facilitar la informació als centres relativa als requisits d’accés als itineraris postobligatoris de les branques acadèmiques i professionals, assegurant que tant el Batxillerat com els CFGM disposen d’un espai de representació en igualtat de condicions durant el transcurs de l’escolarització obligatòria.

Pràctiques inspiradores