16.07.2024

La jornada sobre la força dels municipis en l’orientació acadèmica i professional, organitzada per la Fundació Bertelsmann i Empieza por Educar i impulsada des de la Plataforma Zero Abandonament de la Fundació Bofill, va reunir el passat 11 de juliol més de 200 persones representants de diferents àmbits relacionats amb l’orientació acadèmico professional. El propòsit: discutir i compartir experiències sobre com els municipis poden contribuir a millorar l’orientació per combatre l’abandonament escolar prematur.

Els municipis catalans estan jugant un paper fonamental en l’orientació acadèmica i professional dels i de les joves, tal com es va evidenciar en la jornada. I on es va constatar la necessitat de treballar conjuntament en el territori, on es coneixen les persones i les seves necessitats.

Des d’aquesta premissa del treball conjunt, precisament, la Plataforma Zero Abandonament impulsa aquests  espais d’encontre entre agents on compartir experiències i conèixer persones inspiradores.

“La plataforma és com una base de llançament per a coets, on enginyers i enginyeres treballen conjuntament per muntar les peces del coet abans del llançament. Volem reunir les diferents peces disponibles arreu del país per treballar en la missió Zero Abandonament.”

En aquesta ocasió, l’acoblament es va donar amb el projecte d’orientació acadèmica professional de la Fundació Bertelsmann i ExE,  “Xcelence Escoles que Inspiren”, basat en el model Gatsby Benchmark del Regne Unit.  Basat en el model de referència Xcelence, que estructura l’orientació en 10 claus de qualitat, el projecte té com a objectiu elevar l’orientació a un nivell estratègic dins dels centres. Fomenta una orientació integral i sistemàtica amb la col·laboració de l’equip directiu, l’equip orientador, els docents, les famílies, els professionals i els antics alumnes. En definitiva, la missió  és acompanyar els  i les joves i establir estratègies i eines amb les administracions, empreses i centres educatius per facilitar la connexió amb l’entorn professional.

“Ens vam adonar a l’hora d’implementar el projecte que els ajuntaments han estat i poden ser clau a l’hora de coordinar i potenciar les estratègies dels centres educatius. Faciliten el contacte entre les empreses i les escoles, involucren a altres agents del territori i impulsen noves accions o projectes.”

L’experiència del pilotatge del projecte amb vuit  municipis catalans conclou que el projecte ha aportat als ens locals set fortaleses per l’orientació comunitària:

  1. Un marc de referència entorn de l’orientació
  2. Un reforç per a l’orientació municipal
  3. La diagnosi de l’orientació en els centres educatius
  4. El treball transversal i coordinat entre els agents implicats
  5. La figura del referent als centres educatius i a nivell municipal
  6. La connexió entre empreses i professionals i centres educatius
  7. La qualitat de l’orientació en el municipi

Descarregueu l’informe aquí aquí: https://www.fundacionbertelsmann.org/publicaciones/els-ens-locals-com-a-agents-orientadors/

Experiències Orientadores dels Municipis “Excellence”.

Les experiències dels municipis participants en la taula rodona han demostrat la importància de la coordinació i la col·laboració entre diversos agents per millorar l’orientació acadèmica i professional. Cada municipi ha adaptat el model “Excel·lents Escoles que Inspiran” a les seves necessitats específiques, creant estructures i esdeveniments que faciliten la connexió entre estudiants, centres educatius i empreses. Aquestes iniciatives han permès una orientació més coherent, pràctica i adaptada a les necessitats del territori, contribuint a reduir l’abandonament escolar i a millorar les oportunitats laborals dels joves.

Lleida, Cesc Jové: “Abans anàvem sols, ara treballem en xarxa i això ens fa més forts”

Lleida ha treballat des de fa anys en projectes d’orientació, però sovint de manera aïllada. La participació en el projecte “Excel·lents Escoles que Inspiran” ha permès unificar esforços i treballar de manera més coordinada amb altres municipis i agents. Han creat un model d’orientació compartit i una fira, “Forma Ocupa”, per apropar l’orientació acadèmica i professional a la ciutadania. L’objectiu és proporcionar una orientació més estructurada i coherent, implicant diversos agents del territori.

Què hem après?

  • Importància de la coordinació i la unificació d’esforços per a una orientació eficaç.
  • Necessitat de crear espais de trobada, com la fira “Forma Ocupa”, per facilitar el contacte entre estudiants, centres educatius i empreses.
  • Valor de la implicació de diversos agents en el procés d’orientació.

Viladecans, Pepi Vázquez: “La col·laboració amb empreses locals ens ha permès oferir una orientació més pràctica i adaptada a les necessitats del mercat laboral”

Viladecans ha integrat l’orientació acadèmica i professional en el seu pla estratègic municipal. Han destacat la importància de col·laborar amb empreses i altres entitats per oferir una orientació integral al llarg de tota la vida. Han creat el “Pla d’Orientació Integral de Ciutat” basat en el model “Excel·lents Escoles que Inspiran”, adaptat a les seves necessitats específiques. Aquest pla inclou activitats concretes per connectar els estudiants amb el món laboral.

Què hem après:

  • Necessitat d’integrar l’orientació acadèmica en el pla estratègic municipal per garantir la seva continuïtat i efectivitat.
  • Importància de la col·laboració amb empreses per oferir una orientació pràctica i rellevant.
  • Valor d’adaptar els models d’orientació a les necessitats específiques del municipi.

Vilafranca del Penedès, Montse Muñoz: “La ‘Mesa de la Formació Professionalizadora’ ha estat essencial per coordinar els esforços de tots els agents implicats”

Vilafranca del Penedès va crear la “Mesa de la Formació Professionalizadora” durant la pandèmia per unir esforços i recursos en l’orientació acadèmica i professional. Han implementat el projecte “Excel·lents Escoles que Inspiran” amb tots els centres del municipi i han creat la fira “Èxit”, que mostra la formació professional i connecta estudiants amb empreses. Aquesta iniciativa ha permès un treball més coordinat i eficaç en l’orientació.

Què hem après:

  • Importància de la creació de taules de treball multidisciplinàries, com la “Mesa de la Formació Professionalizadora”, per coordinar esforços.
  • Necessitat de fomentar la relació entre centres educatius i empreses per millorar l’orientació professional.
  • Valor de les fires i esdeveniments que apropen els estudiants al món laboral i a les oportunitats de formació.

Un tancament inspirador que aporta una visió de present de l’orientació acadèmica professional.

El tancament de la jornada, a càrrec de Carles López, director de la Fundació ExE a Catalunya i de Clara Bassols, presidenta de la Fundació Bertelsman va acabar d’aportar cinc grans reflexions inspiradores i que assenyalen el camí de l’orientació acadèmic-professional a Catalunya.

  1. Importància de l’orientació acadèmico-professional per als i les joves.
  2. Necessitat d’innovació
  3. Necessitat d’un Model d’Orientació Sostenible i Efectiu
  4. Col·laboració Entre Centres Educatius i Empreses
  5. Impacte positiu de l’Orientació en la Reducció de l’Abandonament Escolar

López va destacar la importància de l’orientació acadèmica i professional en el desenvolupament dels i de les  joves, assenyalant que una bona orientació pot marcar una gran diferència en la trajectòria educativa i laboral dels estudiants.

“Una orientació ben feta pot canviar la vida d’un estudiant.”

També va indicar la necessitat d’innovar en l’educació per adaptar-se a les noves necessitats del mercat laboral i les expectatives dels estudiants.

“Hem d’innovar constantment en l’educació per adaptar-nos a les necessitats canviants del mercat laboral.” (…) “Aquest és només el començament; el projecte té el potencial de generar canvis significatius en el sistema educatiu.”

Per la seva part, Clara Bassols va insistir en la necessitat de crear un model d’orientació sostenible i efectiu que pugui ser adoptat i adaptat per diferents municipis i centres educatius. Va emfatitzar que aquest model hauria d’incloure la participació de tots els agents implicats: famílies, centres educatius, empreses i institucions públiques.

“Necessitem un model d’orientació que sigui sostenible i que impliqui a tots els agents: famílies, escoles, empreses i institucions públiques. Només així podrem garantir que els joves rebin l’orientació que necessiten.”

Bassols va subratllar la importància de la col·laboració entre centres educatius i empreses per proporcionar als estudiants una orientació pràctica i rellevant. Va destacar que aquesta col·laboració permet als estudiants tenir una visió realista del món laboral i les seves oportunitats.

“La col·laboració entre escoles i empreses és clau per oferir una orientació que sigui alhora pràctica i rellevant. Això permet als estudiants comprendre millor el món laboral i les oportunitats que tenen al seu abast.”

Les paraules finals de Clara Bassols recullen  l’esperit del que va ser la jornada, de les entitats que ho van fer possible i dels ajuntaments implicats i compromesos amb la lluita contra l’abandonament escolar prematura:

“Una orientació acadèmica i professional ben feta pot tenir un impacte molt positiu en la reducció de l’abandonament escolar. Quan els estudiants se senten segurs i preparats per al seu futur, és menys probable que abandonin els seus estudis.”

Vols saber-ne més?