ZERO BARRERES ECONÒMIQUES
Com garantir un sistema d’ajuts i beques perquè cap alumne es vegi forçat a trencar els seus itineraris formatius per qüestions econòmiques?
Com garantir un sistema d’ajuts i beques perquè cap alumne es vegi forçat a trencar els seus itineraris formatius per qüestions econòmiques?
Evitar que la falta de recursos econòmics sigui una barrera per la continuïtat dels estudis és un repte de país que cal abordar de forma prioritària.
Per tal de donar resposta a aquesta qüestió, és necessari posar en acció una voluntat política decidida al voltant de la cobertura de les necessitats dels i les joves en situació de vulnerabilitat – i de retruc, les de les seves famílies. Això implica no només garantir les condicions materials sinó també limitar la pèrdua d’oportunitats que per algunes famílies d’entorns vulnerables aquest fet suposa.
- Quines necessitats haurien de cobrir de forma prioritària en el nostre territori?
- Transport i mobilitat, materials, matrícula, extraescolar, activitats d’estiu, beca-salari?
- Qui l’hauria de finançar?
- Quins serien els requisits d’accés?
- Com es podrien gestionar i acompanyar de forma àgil perquè la seva obtenció no sigui una barrera?
- Com identificariem l’alumnat preceptor d’aquest suport?
- Quin rol podrien tenir els centres educatius i de FP en la seva prescripció?
- Com garantim l’acompanyament necessari als joves durant el temps que estaran becats?
- Com avaluarem els resultats d’aquest sistema?
- Com podriem contribuir les administracions locals en l’articulació d’un sistema de beques de continuïtat educativa per l’alumnat en risc d’abandonar?
Disposar d’un sistema d’ajuts i beques que garanteixin que cap alumne vegi afectada la seva escolarització com a conseqüència directa de la seva situació socioeconòmica s’institueix com una reposta central.
Què podem fer
- Definir un model d’identificació de perfils candidats prioritaris per la sol·licitud de beques.
- Garantir l’accés a beques i ajuts per l’escolarització a estudis secundaris postobligatoris i recursos de noves oportunitats, així com de despeses indirectes tot assegurant que les famílies i joves amb més dificultats econòmiques accedeixen als programes de beques públics, a través de l’acompanyament i suport durant els processos de sol·licitud de beques.
- Facilitar l’accés a les activitats fora escola a través de beques i ajuts.
- Des del Departament d’Educació, desenvolupar un programa de beques salari i ajuts per la continuïtat d’estudis postobligatoris no universitaris per l’alumnat.