ZERO INVISIBILITAT

Com podem organitzar un sistema de detecció i seguiment de perfils en risc d’abandonament?

Com podem organitzar un sistema de detecció i seguiment de perfils en risc d’abandonament?

Lluitar per la reducció de l’AEP sense una bona detecció i diagnosi de la problemàtica i el seu abast suposa enfrontar-s’hi a cegues i sense les eines necessàries per articular respostes eficients i efectives.

Per complir amb l’objectiu de reduir la incidència d’aquest fenomen, es requereix de l’accés i l’ús de dades que permetin obtenir una bona fotografía dinàmica de l’escenari. Partir d’un coneixement precís de l’abast i la forma de la problemàtica en la realitat municipal sobre el qual es vol intervenir és un element fonamental per a garantir la seva efectivitat:

  • Quin és el nombre de persones que s’hi veuen afectades?
  • A quins col·lectius pertanyen?
  • Quines característiques socioeducatives presenten?
  • Quines són les causes i les conseqüències principals?
  • Quins recursos se’ls ha ofert fins al moment?
 
Poder recopilar dades que donin resposta a aquestes i d’altres preguntes és el primer pas necessari per articular respostes informades i fonamentades.

Què podem fer

  • Crear un sistema d’indicador de risc d’AEP harmonitzat amb els centres escolars i un protocol de recollida i explotació de dades. Per exemple dades d’absentisme, baixada de rendiment, desafecció escolar, altres.

  • Crear un sistema municipal d’identificació, seguiment i recuperació que integri els diversos actors a través de diverses comissions de treball específiques.

  • Des del Departament d’Educació, definir una política de dades que permeti als municipis identificar l’alumnat en risc d’AEP i els joves entre els 16-24 anys que es troben fora del sistema d’educació reglat.

  • Desenvolupar sistemes de IA per fer detecció prematura de l’AEP que garanteixin el bon ús de les dades per la millora de les oportunitats educatives.

Pràctiques inspiradores