14.08.2023

El passat 13 de juliol tenia lloc la primera sortida de la Plataforma Zero Abandonament: “Teixint xarxes d’orientació pel Zero Abandonament: descobreix les estratègies d’orientació d’èxit del Prat de Llobregat”, en el marc de les jornades “Camins cap al Zero Abandonament”.

La sortida, en forma de circuit per diferents localitzacions i serveis del municipi que integren la xarxa Noves Oportunitats Educatives, s’inicia a la Seu de Promoció Econòmica. Abans de començar, Juan Carlos Moreno, tinent d’alcalde de l’àrea de Desenvolupament Econòmic, agraïa i felicitava els assistents i als agents del municipi pel seu compromís amb el repte d’aturar l’AEP, i remarcava que no podem permetre que cap jove es quedi al carrer, perquè el seu futur és el futur de la societat. Anna Martín Cuello, tinenta d’alcalde d’Educació, Cultura i Comunitat, afegia que cal abordar de manera integral les trajectòries vitals dels joves i que, per revertir l’AEP calen recursos, estratègies i el coneixement dels professionals”.

Noves Oportunitats Educatives, l’exemple del treball en xarxa

La jornada continua amb la intervenció de l’Uxia González, referent de Noves Oportunitats Educatives (NOE 4.10-DIBA) i de l’Helena Zamorano, tècnica del Servei Local d’Ocupació (SLO), que expliquen l’esquema de l’orientació al municipi, com funciona el treball en xarxa i quins són els antecedents abans de comptar amb un projecte com el NOE 4.10. 

Noves Oportunitats Educatives 4.10 és un projecte transformador d’acompanyament i noves oportunitats educatives, impulsat per  Diputació de Barcelona, que lluita contra l’abandonament escolar prematur (AEP); aquest programa, en què participa el Prat de Llobregat entre altres municipis de la província, pretén impulsar el lideratge dels ajuntaments en la prevenció i tractament de l’abandonament escolar prematur, de forma coordinada entre els diferents equipaments i serveis municipals, i de la mà de la resta d’agents del territori.  El projecte s’adreça a joves del Prat d’entre 16 i 24 anys que poden tenir dificultats per continuar els estudis després de l’etapa obligatòria o que els han abandonat abans de finalitzar-los. 

Aquest programa compta amb el treball transversal d’Educació, Joventut, Promoció Econòmica i Acció Social i es centra en l’acompanyament personalitzat, integral i en xarxa amb la resta de professionals; per això, funciona en forma de circuit i el jove es troba sempre al centre. El NOE defineix un perfil de risc i quan és detectat en algun dels espais de la xarxa s’activa el circuit entre els professionals, per poder donar una resposta individualitzada. 

El Prat és un municipi amb una forta vocació orientadora des de fa anys, i amb una gran implicació en el desenvolupament dels joves. La seva xarxa d’orientació compta amb una llarga trajectòria i una gran participació, però el NOE 4.10 els ha oferit noves oportunitats per fer costat als alumnes i les alumnes en les transicions educatives.

Aquí tens accés a la presentació i l’àudio del projecte Noves Oportunitats Educatives 

La transversalitat dels orientadors i orientadores per prevenir l’abandonament

Visitem l’Institut Illa dels Banyols per aprofundir en el paper de l’orientador, a la vegada que tenim l’oportunitat de familiaritzar-nos amb els diferents programes educatius d’FP que ofereixen. A través de converses amb professionals i referents de l’àmbit educatiu i social, descobrim com el municipi treballa per reforçar la cultura d’acompanyament i orientació des d’un enfocament inclusiu i personalitzat per les persones joves. 

En aquest espai, escoltem la Judith Díaz, orientadora Professional i Formativa de Sant Cosme, que forma part de les Comissions TET (Transicions Escola Treball). Aquestes comissions són un dels antecedents del NOE, i hi participen psicopedagogs, treballadors socials, agents d’acció social, orientadors dels centres… L’objectiu és adquirir una visió integral dels i les joves i conèixer les seves necessitats abans de finalitzar l’educació obligatòria, per ser al seu costat en els moments de transició.  

Alba Torrico, orientadora a l’Institut Les Salines, remarca la importància del paper del NOE: 

“Per una banda, fan una connexió entre tots els vèrtexs que treballen amb els i les alumnes, i per l’altra, aporten moltes eines per oferir a l’alumnat una orientació professional de qualitat, que sempre és el tipus d’orientació que més ens manca als centres educatius”. 

La dinamització al carrer, l’eina per fer vincle amb els joves que més ho necessiten

Ens traslladem a l’Espai Juvenil El Lloro, que ofereix diverses assessories d’orientació i suport als joves. Entre aquestes, trobem un servei que inclou orientació personal relacionada amb els hàbits i els recursos, així com orientació acadèmica (amb el suport del departament d’Educació). 

Lídia Montero, responsable de l’oficina del Pla Jove, remarca la importància del Projecte de Medi Obert: “Els municipis amb projectes de dinamització al carrer arriben més lluny que els que no en tenen en la lluita contra l’AEP”. Aquest projecte té l’objectiu que els professionals estiguin presents als espais de relació natural de les persones joves. Afegeix: “Si vas als espais on estan els i les joves, pots vincular-te especialment amb els que no estan fent res, que són els més vulnerables”. 

El projecte Bassa, per reenganxar els alumnes a través de la motivació

L’última parada de la sortida és a l’associació Saó, una entitat socioeducativa que acompanya als i les joves i les seves famílies en les etapes de transició, i sobretot faciliten aprenentatges als i les alumnes que podran aplicar en la seva vida quotidiana. 

Des d’aquesta associació, ofereixen el projecte Bassa, que neix com un projecte per les persones joves que són expulsades dels instituts, tot i que actualment també dóna suport a persones escolaritzades en risc d’abandonament per prevenir-lo. Aquest projecte ofereix acompanyament emocional i acadèmic per a evitar l’abandonament escolar. Mitjançant tutories personalitzades i treball en xarxa amb altres agents socials, el Projecte Bassa busca que els i les joves recuperin la motivació i continuïn amb la seva formació acadèmica o ingressin al mercat laboral. A més, el projecte també inclou labs formatius que ofereixen oportunitats laborals dins d’empreses d’inserció.

Fabiana Pons, responsable del projecte, remarca que “com a entitat implicada, tenim la sensació que estem creant una cultura d’acompanyament i d’orientació”.

El Prat, municipi orientador

Amb el seu enfocament inclusiu i personalitzat, el municipi està demostrant que l’acompanyament és clau per a un futur prometedor per a la joventut, i que l’orientació funciona sobretot quan el o la jove és al centre i la resposta a les seves necessitats és individualitzada. La presència activa dels professionals en els entorns naturals dels joves, com ara carrers i espais públics, assegura que cap jove quedi desatès i s’evitin situacions de risc d’abandonament. 

Tot i així, aquesta cultura d’orientació i suport no només busca prevenir l’AEP, sinó que també facilita el desenvolupament personal i professional dels joves, preparant-los per afrontar els reptes de la vida amb confiança i autonomia.

Vols saber-ne més?