15.12.2023

El divendres 1 de desembre, més de 300 agents territorials es van acompanyar en la jornada “Municipis que no abandonen: Què podem fer des dels municipis per lluitar contra l’abandonament escolar?” que vam celebra a l’Escola d’Hoteleria i Turisme de Barcelona, en el marc de la Plataforma Zero Abandonament de la Fundació Bofill. Un esdeveniment multitudinari que va servir per conèixer les principals propostes dels actors cridats a ser clau en la lluita contra l’abandonament. Un espai de difusió d’estratègies i aprenentatges que han de servir d’inspiració i convertir-se en palanques per a l’acció.

A la primera part de l’acte, el Dr. Alejandro Montes, investigador co-autor amb la Dra. Andrea Jover de la guia “Municipis que no Abandonen: Pràctiques inspiradores contra l’Abandonament Escolar Prematur” va detallar els sis eixos d’acció clau contra l’Abandonament Escolar Prematur sobre els que estan actuant els municipis, tot assenyalant algunes pràctiques inspiradores.

Una guia de polítiques locals contra l’AEP que ens va deixar cinc lliçons clau: 

  1. Els municipis juguen un paper clau com a agents transformadors de l’educació i de la millora de les oportunitats educatives
  2. La necessitat de reconeixement -subjectiu, però també objectiu- del rol municipal: la proximitat i el treball comunitari juguen un paper clau
  3. La mirada transversal i en xarxa, i el treball interdepartamental com a pedra angular
  4. Els impactes més enllà de l’AEP: la reducció d’aquesta problemàtica implica millores educatives, econòmiques i socials dins dels municipis
  5. La voluntat política ferma és fonamental: convertir l’AEP en una missió de ciutat, municipi i país és el camí a seguir per trobar una solució conjunta

Llegeix-ne més: 8 propostes que funcionen per reduir l’abandonament escolar prematur als nostres pobles i ciutats

Co-lideratge contra l’AEP

A la segona part de l’acte, vam posar el focus en com co-liderar les accions contra l’AEP entre el Departament d’Educació, Diputacions i Municipis. En aquest diàleg Anna Chillida, Directora General d’Alumnat del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, va assegurar que pròximament el Departament presentarà un pla de xoc contra l’Abandonament Escolar que comptarà amb 10 grans línies d’actuació. Entre elles, va destacar-ne tres. “És imprescindible el treball en xarxa. Hem de partir d’una corresponsabilitat que ja estem assumint moltes de les administracions, ja que és problema de tots”. Sobre aquesta primera línia d’actuació, Chillida va avançar una de les grans mesures del Departament: “En breus, procedirem a compartir les dades de l’alumnat amb el món local, municipi per municipi. Això ens permetrà fer un important salt endavant per treballar-les totes les administracions de manera conjunta”. 

“En breus, procedirem a compartir les dades de l’alumnat amb el món local, municipi per municipi. Això ens permetrà fer un important salt endavant per treballar-les totes les administracions de manera conjunta”

L’orientació educativa i l’acompanyament és la segona de les mesures que va ressaltar Chillida. “Cal establir entre totes un marc general i establir què vol dir orientació educativa. En aquest sentit, estem treballant en un decret d’Orientació Educativa que aportarà aquest marc general”. Finalment, la tercera fa referència a la flexibilitat en les trajectòries educatives. “Com a Departament hem identificat moltes actuacions d’intervenció i compensació, però el què hem de fer és estructurar-ho d’una manera territorial perquè tots els joves, visquin on visquin, tinguin les mateixes oportunitats educatives. 

Per acabar, Chillida va assegurar que “el pla de xoc anirà acompanyant d’indicadors de seguiment i avaluació contínua, i l’objectiu és arribar al 2030 a les dades d’abandonament escolar que demana la Unió Europea”. 

Per la seva banda, Marcelina Bosch, coordinadora de l’àrea d’Educació de Diputació de Barcelona, va reivindicar l’impuls des dels anys 90 de xarxes territorials de transició escola-treball per part de la Diputació, i va defensar la necessitat que “el món local assumeixi el seu paper de lideratge i es treballi de manera interdepartamental” perquè posteriorment la Diputació pugui ajudar-los a nivell tècnic i pugui mantenir-se en el temps. 

<

Finalment, Gisela Navarro, regidora d’educació de l’ajuntament de Viladecans, va explicar que van posar en marxa la seva primera xarxa de transició escola-treball per “necessitat, però 25 anys després seguim apostant per això a nivell polític, el que ens ha permès crear un ecosistema de corresponsabilitat innovador”. D’altra banda, això els ha portat a que “els equips de Joventut, Educació, Promoció Econòmica… treballin de la mà i de manera conjunta, fins a crear una relació de confiança personal entre ells”.

Llegeix-ne més: Viladecans: Innovació i treball en xarxa per convertir-se en ciutat Zero Abandonament el 2030

Quatre idees clau de la jornada

  • El Departament d’Educació es compromet a facilitar, durant el curs 2023-24, les dades de l’alumnat al món local, municipi per municipi. 
  • Aquestes dades de l’alumnat no matriculat i que ha deixat d’estudiar permetrà treballar en xarxa i de manera coordinada entre Departament i Municipis. No es tracta només de conèixer les dades, sinó també tractar-les i ajudar-los a reestructurar la seva trajectòria educativa. 
  • L’orientació tindrà un pes clau en el Pla de Xoc que publicarà el Departament d’Educació per lluitar contra l’Abandonament Escolar Prematur. 
  • Aquest pla treballarà al voltant de la flexibilitat dels itineraris educatius per facilitar totes les oportunitats que calguin als joves per poder seguir formant-se.