L’abandonament a 4t d’ESO: les desigualtats en la transició a l’educació postobligatòria
Aquest informe analitza l’abandonament escolar que es produeix després de 4t d’ESO a Catalunya, aprofundint en les desigualtats vinculades a aquest fenomen en relació amb les característiques sociodemogràfiques de l’alumnat, dels centres educatius i dels municipis.
Tot i que l’abandonament escolar s’ha situat al centre de l’agenda política i educativa, la no continuïtat escolar que es produeix després de 4t d’ESO ha estat un fenomen poc analitzat a Catalunya, especialment des del punt de vista quantitatiu. Malgrat això, precisament aquesta transició entre l’etapa obligatòria i la postobligatòria (batxillerat o CFGM) és un dels moments més determinants de les trajectòries educatives dels i les joves. L’assoliment d’un nivell d’educació postobligatòria és una de les condicions necessàries a l’hora de garantir trajectòries vitals i laborals d’èxit pels i les joves.
A més, la reducció de l’abandonament en aquesta transició és clau a l’hora de disminuir de manera significati va l’Abandonament Educatiu Prematur (AEP). Aquest informe analitza l’abandonament escolar que es produeix després de 4t d’ESO a Catalunya. L’anàlisi aprofundeix en les desigualtats vinculades a aquest fenomen en relació amb les característiques sociodemogràfiques de l’alumnat, dels centres educatius i dels municipis. Aquesta aproximació focalitzada en les desigualtats socials i educatives pretén aportar evidències que permetin desenvolupar polítiques públiques i educatives més efectives a l’hora de reduir l’abandonament escolar que es produeix en la transició cap a l’educació post obligatòria.