ZERO BARRERES ECONÒMIQUES
Per garantir que l’alumnat en risc tenen cobertes les seves necessitats.
Com garantir un sistema d’ajuts i beques perquè cap alumne es vegi forçat a trencar els seus itineraris formatius per qüestions econòmiques?
Lluitar per la reducció de l’AEP sense una bona detecció i diagnosi de la problemàtica i el seu abast suposa enfrontar-s’hi a cegues i sense les eines necessàries per articular respostes eficients i efectives.
Per complir amb l’objectiu de reduir la incidència d’aquest fenomen, es requereix de l’accés i l’ús de dades que permetin obtenir una bona fotografía dinàmica de l’escenari. Partir d’un coneixement precís de l’abast i la forma de la problemàtica en la realitat municipal sobre el qual es vol intervenir és un element fonamental per a garantir la seva efectivitat:
- Quines necessitats haurien de cobrir de forma prioritària en el nostre territori?
- Transport i mobilitat, materials, matrícula, extraescolar, activitats d’estiu, beca-salari?
- Qui l’hauria de finançar?
- Quins serien els requisits d’accés?
- Com es podrien gestionar i acompanyar de forma àgil perquè la seva obtenció no sigui una barrera?
- Com identificariem l’alumnat preceptor d’aquest suport?
- Quin rol podrien tenir els centres educatius i de FP en la seva prescripció?
- Com garantim l’acompanyament necessari als joves durant el temps que estaran becats?
- Com avaluarem els resultats d’aquest sistema?
- Com podriem contribuir les administracions locals en l’articulació d’un sistema de beques de continuïtat educativa per l’alumnat en risc d’abandonar?
Què podem fer
- Definir un model d’identificació de perfils candidats prioritaris per la sol·licitud de beques.
- Garantir l’accés a beques i ajuts per l’escolarització a estudis secundaris postobligatoris i recursos de noves oportunitats, així com de despeses indirectes tot assegurant que les famílies i joves amb més dificultats econòmiques accedeixen als programes de beques públics, a través de l’acompanyament i suport durant els processos de sol·licitud de beques.
- Facilitar l’accés a les activitats fora escola a través de beques i ajuts.
- Des del Departament d’Educació, desenvolupar un programa de beques salari i ajuts per la continuïtat d’estudis postobligatoris no universitaris per l’alumnat.
Pràctiques inspiradores
El Regne Unit compta amb un servei d’orientació per la sol·licitud de beques consistent en una plataforma on els joves poden inscriure’s i rebre informació, alertes i guies per trobar la beca, premis, ajuts o el finançament que necessiten.
Més informacióAquesta beca està dirigida a donar suport a l’alumnat pertanyent a famílies amb rendes modestes que acaba l’ensenyament obligatori, a fi que pugui continuar els estudis de batxillerat o formació professional, compensant l’absència d’ingressos per no estar realitzant cap activitat laboral. Es tracta d’un programa de transferències de rendes condicionades a la continuïtat i rendiment escolar dels estudiants procedents de famílies amb escassos recursos i que cursen ensenyaments post-obligatoris.
Més informacióEl consell comarcal d’Osona compta amb un programa de beques de mobilitat per realitzar estudis de seucndària post-obligatòria per tal de permetre que els i les joves dels pobles de la comarca accedeixin a l’oferta que es concentra a la ciutat de Vic.
Fora de la província de Barcelona, l’Ajuntament d’Alcanar compta amb una convocatòria de beques per al transport per estudis post-obligatoris, de cicles formatius de grau superior, estudis universitaris o estudis de grau.
L’Ajuntament de Banyoles facilita targetes de transport gratuït als i les joves de 16 a 20 anys que han d’anar a Girona.
Més informacióMunicipis com Arbúcies atorguen beques per realitzar activitats extraescolars i estudis d'anglès en acadèmies del poble, amb l’objectiu d’aconseguir que ningú en quedi exclòs per motius econòmics, contribuint a l’eliminació de riscos d’exclusió social.
Més informacióL’Ajuntament de l’Hospitalet amb col·laboració amb “Planeta Formación y Universidades” ha creat una convocatòria de 279 places becades per a la realització d’estudis homologats no obligatoris amb la finalitat de millorar el nivell formatiu dels joves i facilitar-ne la inserció social i laboral.
Més informació