12.03.2024

Institucions internacionals com The European Lifelong Guidance Policy Network, afirmen que l’orientació és una eina clau en les polítiques públiques adreçades a la prevenció i reducció de l’Abandonament Escolar Prematur. I des d’aquesta mateixa perspectiva, s’assenyala el paper clau del món local, que a més aporta un necessari enfoc sociocomunitari a l’orientació dels i les joves que es troben en aquesta situació.

Aquesta nova jornada que organitza  Dep Institut i l’Associació Catalana de Psicopedagogia i Orientació Educativa i Professional (ACPO) en el marc de  de Plataforma Zero Abandonament,  centra la seva atenció en l’orientació com un element clau de prevenció i reducció de l’Abandonament Escolar Prematur i es planteja una reflexió a l’entorn de l’objecte de l’orientació i les metodologies més adients a utilitzar en situacions de risc o abandonament escolar prematur.

  • Sobre quins conceptes pivota l’orientació adreçada a joves en risc o situació d’AEP?
  • Quines preguntes cal plantejar-se per posar al o la jove al centre del procés d’orientació?
  • Quins elements metodològics han de contemplar les activitats d’orientació per tal d’esdevenir més efectives?
  • Com impulsar la innovació en orientació des del món local?
  • Quins casos d’èxit podem trobar als municipis?

A la primera part, i sota el títol “L’Orientació davant l’Abandonament Escolar Prematur” es comptarà amb tres intervencions que vertebraran aquest eix de treball. En primer lloc, Montserrat Oliveras, Co-fundadora de D’EP Institut, plantejarà quins són els reptes actuals de l’orientació. A continuació, Maria Do Ceéu Taveira, Universitat del Minho, farà una revisió sobre l’objecte de l’orientació, des d’una perspectiva internacional. Finalment, Laura Serra, de Barcelona Activa, presentarà les claus per fomentar la innovació en orientació adreçada a joves.

A la segona part de la jornada, es presentarà, d’una forma experiencial,  el programa PLEDG un programa d’orientació que pretén ser un recurs d’accés obert i gratuït per als ens locals, centres educatius i d’altres entitats que treballin amb joves.

Aquest programa forma part d’un projecte europeu (Programa marc Erasmus + – Key Activity 2;  Strategic Partnerships (2021- 2024) Liderat per: D’EP Institut i que compta com a partners amb Centro Studi Pluriversum (Itàlia), Universidade do Minho (Portugal), IDV ÖZEL Bilkent Middle School (Turquia).

  • L’objectiu principal del projecte Pledge és desenvolupar un programa d’orientació escolar en línia sòlid, amb fonaments i atractiu per als usuaris, animant-los en el procés de presa de decisions. En el projecte es posen en pràctica tot un seguit d’activitats i accions ludificades, en les quals es du a terme una orientació cap a l’ús d’eines digitals. El projecte cerca oferir serveis d’orientació als estudiants per a millorar les competències relacionades amb la gestió de la carrera professional, així com per acompanyar-los en les transicions al llarg de la seva vida: habilitats al llarg de la vida i de tota la vida necessàries per navegar pels seus itineraris educatius i professionals.

Modalitats:

  • Presencial
  • Streaming

Lloc: Hub Social, c/Girona, 34 (Interiors), Barcelona

Horari: de 9:30 a 12:30

Inscripcions: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc5dkmFsBdKAREnIRgsGxwqmCtYjSVeMJ9nHUQNwO0OqMvp9g/viewform?usp=sf_link

Programa

9:30h Registre de participants

10:00h Benvinguda, Rosalina Alcalde, Plataforma Zero Abandonament, Fundació Jaume Bofill

10:10h L’orientació davant l’Abandonament Escolar Prematur

  • Quins reptes cal afrontar? Montserrat Oliveras, D’EP Institut
  • Revisem sobre què orientem? Maria Do Ceéu Taveira, Universitat del Minho, Portugal.
  • Com afrontar la innovació en orientació des de l’àmbit local? Barcelona Activa. Laura Serra
  • L’experiència innovadora i gamificada de l’orientació de l’Ajuntament de Viladecans.

11:10h Cafè

11:30h Pledge. Un programa digital d’orientació per al desenvolupament de les Competències per a la Gestió de la Carrera. Cristina Caldas, D’EP Institut

11:45h Juguem? Taller experimental del programa Pledge.  Equip de D’EP Institut

12:15h Cloenda

Per saber més: