Des de divendres 13 de setembre un grup de municipis han iniciat un procés de co-creació i co-aprenentatge que volem obrir i compartir cada setmana des de la Plataforma Zero Abandonament. Acompanya’ns en el procés de co-creació de Plans Locals Zero Abandonament i segueix pas a pas els aprenentatges de la Plataforma!
Per estructurar el procés de co-creació de plans locals contra l’AEP entre els ajuntaments participants , hem proposat seguir cinc passos clau que donarem durant quatre sessions de treball. Tots ells dissenyats per aprofitar experiències anteriors, identificar necessitats locals i construir aliances estratègiques:
Pas 1: Inspirem-nos amb experiències d’èxit
Aquest primer pas consisteix a estudiar experiències locals reeixides en la lluita contra l’abandonament escolar prematur (AEP). És important revisar què ha funcionat en altres municipis, recollint exemples i dades sobre polítiques efectives. Aquesta fase ens permet conèixer metodologies i accions que es podrien adaptar al context local, identificant patrons d’èxit i errors a evitar.
Pas 2: Identificar i reconèixer les necessitats dels joves
Aquest segon pas implica una fase d’anàlisi i empatia amb la població juvenil en risc d’AEP. Aquí s’identifiquen els perfils dels joves que es troben en risc o que ja han abandonat els estudis, prioritzant les seves necessitats a través de la recopilació de dades locals i la col·laboració amb agents educatius i socials. Aquesta empatia és crucial per definir actuacions adequades.
Pas 3: Definir objectius estratègics
Amb les dades recollides, el tercer pas és establir objectius clars i específics que guiaran les accions del pla. Es tracta de definir un objectiu general que englobarà les polítiques del municipi i objectius específics que s’abordaran de manera més operativa. Això permet garantir una planificació més precisa i coherent amb les necessitats locals.
Pas 4: Identificar els actius disponibles
En aquest punt es fa un mapa de recursos i aliances disponibles al territori. Es tracta de tenir en compte tots els recursos materials, humans, educatius i institucionals que puguin ajudar a executar les accions del pla. Es crea un mapa d’aliances, identificant les entitats, serveis i altres agents amb els quals el municipi pot col·laborar.
Pas 5: Establir una estratègia de corresponsabilitat
El darrer pas se centra en el treball en xarxa i la corresponsabilitat. Això inclou la creació d’aliances estables i la definició d’un model de governança clar que garanteixi la implementació del pla de forma transversal. El treball en xarxa optimitza recursos i expertesa, fent el procés més sostenible i ampliant l’impacte de les accions a llarg termini.
Aprenentatges de la sessió de treball 1
1.Per a què ens pot servir la prospecció?
La prospecció és fonamental per iniciar qualsevol pla d’acció contra l’abandonament escolar prematur (AEP) a nivell municipal. Es tracta de mirar cap a l’exterior, aprendre de les experiències reeixides d’altres territoris, i entendre què ha funcionat i per què. Aquest primer pas permet basar les futures decisions en evidències sòlides i pràctiques ja contrastades, evitant errors comuns i, alhora, aprofitant oportunitats que s’han demostrat eficaces.
4 elements que ens aporta una bona prospecció
- Aprenentatge de bones pràctiques: Analitzar experiències d’altres municipis ens ofereix una perspectiva clara de quines accions concretes han estat efectives per reduir l’AEP. Això ens permet adaptar aquestes solucions al nostre context, personalitzant-les segons les necessitats del nostre territori. És una manera d’inspirar-nos, no per copiar, sinó per innovar a partir del que ja sabem que funciona.
- Evitar errors previs: Conèixer iniciatives que no han tingut l’impacte esperat o que han fallat ens proporciona l’oportunitat d’evitar repetir aquestes accions. Aquesta anàlisi crítica permet optimitzar recursos, temps i esforços, centrant-se en solucions més viables i ajustades a la realitat del municipi.
- Visió global i adaptació local: La prospecció facilita la connexió amb altres realitats que, tot i ser diferents, poden compartir problemes similars. Aquest procés fomenta la creativitat i la col·laboració, donant eines per adaptar models d’èxit a la nostra comunitat de manera més efectiva. En fer-ho, assegurem que les accions s’ajustin als nostres recursos i estructures locals.
- Inici amb informació fiable: Un pla que comença amb dades empíriques té una base més sòlida. La recopilació d’informació fiable ens permet abordar l’AEP de manera estructurada i informada, garantint que els esforços del municipi no siguin fragmentats o incoherents. Alhora, aquest coneixement inicial ajuda a establir metes realistes.
En definitiva, prospectar no és només un pas inspirador, sinó també un pas estratègic que ens dota d’una visió més àmplia i ens prepara per a una implementació efectiva dels plans contra l’AEP. L’èxit d’altres pot ser el punt de partida de la nostra pròpia estratègia, facilitant un camí més clar i millor estructurat.
Com ens hem inspirat al grup de co-creació?
Marketplace de municipis referents
En la primera sessió de treball vam dur a terme una dinàmica de “Marketplace” amb la participació activa de diversos municipis referents en la lluita contra l’abandonament escolar prematur (AEP). Aquest espai va permetre la interacció i la col·laboració entre municipis i diferents actors socials i educatius, creant un ambient de co-aprenentatge i inspiració.
Els objectius que ens vam marcar en aquesta primer sessió de treball fan ser:
- Emmarcament del repte i inspiració: Oferir una visió global del repte que suposa l’AEP, inspirant-nos en experiències reeixides d’altres municipis.
- Coneixement entre iguals d’experiències per a la inspiració: Promoure l’intercanvi d’experiències i aprenentatges entre els municipis participants, permetent identificar bones pràctiques que es poden adaptar a diferents contextos.
- Empatia i comprensió amb els i les joves en risc d’AEP: Fomentar una comprensió profunda de la situació i les necessitats dels joves en risc d’abandonament, per poder desenvolupar estratègies més efectives i ajustades.
Municipis participants i les seves experiències destacades:
- Ajuntament d’Amposta: Experiència en processos participatius per definir problemàtiques educatives locals.
- Ajuntament de Viladecans : Model pioner amb l'”Escola de Noves Oportunitats”, enfocada a joves desorientats o desmotivats amb els estudis.
- Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet : Estratègia local implementada amb èxit per reduir l’abandonament escolar.
- Ajuntament de Martorell : Implicació activa en la definició d’estratègies locals per prevenir l’AEP.
- Ajuntament de Badia del Vallès: Estratègia local per reduir l’’absentisme, la desafecció escolar i l’AEP
Aquest “Marketplace” va oferir una oportunitat única per conèixer de prop diferents estratègies locals i reflexionar sobre com adaptar-les a les necessitats del nostre territori. Els participants van poder aprendre de les experiències reeixides, tot establint connexions i aliances que reforçaran la nostra lluita comuna contra l’abandonament escolar prematur.
-ALTRES RECURSOS PER LA INSPIR-ACCIÓ QUE POTS TROBAR A LA PLATAFORMA
- www.zeroabandonament: articles, visites a territori, entrevistes,…
- Municipis que no Abandonen: pràctiques inspiradores contra l’abandonament escolar prematur